2020. január 15., szerda

FB-RSS feed for Kiss Balázs: A sötétzöldek miatt mennek majd tönkre a régi kocsik, vegyünk újat, FOGYASSZ, termelj szemetet ezerrel. Rég nem a környezetvédelemről szól, kívül zöld belül vörös.

FB-RSS feed for Kiss Balázs

FB-RSS feed for Kiss Balázs

Érdekli, hogy mi a véleménye a szakembereknek a globális és a magyar járműipar legnagyobb kihívásairól és az azokra adható legjobb válaszokról, megoldásokról? Jelentkezzen még ma a Járműipar 2020 konferenciára, extra early bird áron!

Ha az autód nem kompatibilis az új, E10-es benzinnel, amelyet idén januártól lehet tankolni a magyar kutakon, akkor nagyon hamar tönkre teheted. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lett, hogy ezzel csökkenjen a károsanyag-kibocsátás, azonban a régebbi gyártmányú autókba ez nem tölthető. Hogy pontosan hány ilyen autó van, az senki számára nem világos, egy egyszerű, de nem minden esetre érvényes szabály az, hogy a 2000 előtt gyártott autókba nem tölthető az E10-es üzemanyag. Ugyanakkor néha régebbi autók is lehetnek működőképesek az új üzemanyaggal, viszont több ezredforduló után gyártott autóval is gond lehet. (Lásd cikk végi keretes írásunkat.)

Ha az autók életkorából indulunk ki, akkor sok autóval baj lehet. A magyar autók átlagéletkora ugyanis már több mint 14 év, miután továbbra is sokan vannak azok, akik használtan vásárolnak kocsit, illetve a növekvő szervizköltségek ellenére nem tudják újabbra cserélni az autójukat. A kocsik átlagéletkora az elmúlt időszakban is növekedett, a 2018-as 14,2 éves átlagéletkor 0,5 évvel haladta meg a 2015-ös értéket.

A Központi Statisztikai Hivataltól elkértük a részletes adatokat, akik a Portfolio-val közölték, hogy

a tavalyi év elején közel 624 ezer olyan benzines személygépkocsi közlekedett a magyar utakon, amelyet az ezredforduló előtt gyártottak, és további 134 ezer, amelyet 2000-ben.

Ez az összes, 2 millió 445 ezer benzines személygépkocsi 25,5, illetve 31,2%-át teszi ki. Vagyis azt mondhatjuk, hogy gyakorlatilag a magyar utakon közlekedő autók egynegyedénél-egyharmadánál veti fel a kérdést, hogy az új, E10-es üzemanyaggal képes-e közlekedni a kocsi.

Az E10
Az Európai Unió üzemanyag-minőségéről szóló irányelv 2011. január 1-jétől bevezetett egy új piaci benzint, amely az előírások szerint legfeljebb 10% etanolt tartalmazhat; ennek közismert neve az E10. 2020. január 1-től Magyarországon is változott a 95-ös oktánszámú benzin etanoltartalma. A Magyar Autóklub figyelmeztet: mivel ez a benzin károsíthatja a motort, különösen a 20 évnél régebbi típusú autóknál, de egyes esetekben a fiatalabbaknál is, érdemes az autótulajdonosoknak előre tájékozódniuk, hogy az adott autótípusnak okozhat-e gondot az új, etanolt tartalmazó benzintípus.

Az Európai Autógyártók Szövetsége közzétette, hogy mely típusok és modellek működnek az új üzemanyaggal. Azonban több gépjármű esetében a gyártó nem vizsgálta az E10-es üzemanyagot.

Azoknak az autóknak a tulajdonosai, amelyek nem kompatibilisek az E10-es üzemanyaggal, kénytelenek lesznek a 100-as benzint tankolni, ha nem szeretnék kockáztatni az autó indításképtelenségét, vagy komolyabb meghibásodás esetén a jelentős szervizköltség megfizetését. 

Amíg azonban a 95-ös benzin 390-400 forintba kerül literenként, addig a 100-as benzin 430-440 forintba kerül.

De nem csak azoknak fontos az üzemanyagok etanoltartalmának változása, akiknek régi autójuk van, hanem azoknak is, akik ritkán használják a gépjárműjüket. Ugyanis az E10-es üzemanyagoknál a magasabb alkoholtartalom miatt néhány hónap alatt megváltozik az üzemanyagok szerkezete, amely jobb esetben indítási nehézséget, rosszabb esetben üzemképtelenséget okoz.

Menj szerelőhöz!
Az Autós Nagykoalíció elnöke azt javasolta, hogy a régebbi autók tulajdonosai keressék fel szerelőjüket és kérjenek tanácsot arról, hogy az új, bioetanolt tartalmazó benzin károsítja-e járművüket. Az M1 aktuális csatorna műsorában műsorban elhangzott, az E10 kóddal ellátott 95-ös benzin - amelynek 10 százaléka bioetanol - károsíthatja a 2005 előtt gyártott autók üzemanyagrendszerét. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke az MTI szerint elmondta, amíg a szakemberek nem mondanak véleményt az adott autóról, mindenkinek azt javasolja, csak prémium üzemanyagot tankoljon, amelynek bioetanol-tartalma csak 5 százalék.

Néhány népszerű gyártó E10 kompatibilitása:

Ford: E10 használható az 1992 óta Európában értékesített valamennyi benzinmotorral működő Ford-modellbe, kivéve: a Ford Mondeo 1.8 SCI 2003 és 2007 között. A Ford of Europe által nem jóváhagyott személyes import modellek nem tartoznak a fenti nyilatkozatba.

Audi: E10 használható minden benzines modellbe, kivéve az első generációs közvetlen befecskendezésű motorokat: Audi A2 1.6 FSI, 2003-2005 modellévek, Audi AB 1.6 FSI, 2004 modellév, Audi AB 2.0 FSI, 2004 modellév, Audi A4 2.0 FSI, 2003-2004 modellévek; Audi A4 Saloon benzinmotoros modellek OEM parkoló-fűtéssel, 2001-2008 modellévek. Az E10 nem alkalmas fűtési szezonbanhideg éghajlattal rendelkező országokban; Audi A4 Avant benzinmotoros modellek OEM parkoló-fűtéssel, 2002-2008 modellévek. Az E10 nem alkalmas fűtési időszakban hideg éghajlattal rendelkező országokban.

Skoda: Az E10 engedélyezve van az összes benzines Skoda-hoz, kivéve: Felicia 1.3 literes OHV (40kw and 50kW) motorok a Felicia modellekben 1994-2001 között vagy korábban gyártva.

Suzuki: Az E10 benzint engedélyezték az összes jelenlegi benzinmotoros gyártási modellben. Bajban vannak azonban azok, akiknek régebbi modelljei vannak, hiszen ezekkel kapcsolatban a cég szűkszavúan csak annyit javasol, hogy olvassák el a használati útmutatót.

Opel-Vauxhall: Az E10 benzin használata engedélyezett minden benzinmotorral rendelkező Opel-Vauxhall járműben, kivéve: a 2,2 literes közvetlen befecskendezésű benzinmotorral rendelkező modellek, motorkód: Z22YH (Vectra, Signum, Zafira).

Volkswagen: Néhány kivétellel használható az E10, kivételek az első generációs FSI motorokkal:
Lupo 1.4 (77 kW) 2000. augusztus és 2003. november között gyártott modellek (2001-2004-es modellévek).
Polo 1.4 FSI (63 kW) 2002. február és 2006. június között gyártott modellek (2002-2006-es modellévek)
Golf IV 1.6 FSI (81 kW) 2001. november és 2004. május között gyártott modellek (2002-2004 modellévek).
Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2006. október között gyártott modellek (2002-2006 modellévek).
Bora 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002 - 2005 modellévek).
Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002-2005 modellévek).
Golf V 1.4 FSI (66 kW) 2003. november és 2004. november között gyártott modellek (2004-2005 modellévek).
Golf V 1.6 FSI (85 kW) 2003. augusztus és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell).
Golf V 2.0 FSI (110 kW) 2004. január és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell).
Touran 1.6 FSI (85 kW) 2002. november és 2004. május között gyártott modellek (2003- 2004 modellévek).
Touran 2.0 FSI (110 kW) 2003. október és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell). (Forrás: ACEA, Magyar Autóklub)

Címlapkép: MTI/Balogh Zoltán

You received this email because you set up a subscription at Feedrabbit. This email was sent to you at partizaninfo@gmail.com. Unsubscribe or change your subscription.