Ãrdekli, hogy mi a véleménye a szakembereknek a globális és a magyar járműipar legnagyobb kihÃvásairól és az azokra adható legjobb válaszokról, megoldásokról? Jelentkezzen még ma a Járműipar 2020 konferenciára, extra early bird áron! Portfolio-MAGE Járműipar 2020 Ha az autód nem kompatibilis az új, E10-es benzinnel, amelyet idén januártól lehet tankolni a magyar kutakon, akkor nagyon hamar tönkre teheted. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lett, hogy ezzel csökkenjen a károsanyag-kibocsátás, azonban a régebbi gyártmányú autókba ez nem tölthetÅ'. Hogy pontosan hány ilyen autó van, az senki számára nem világos, egy egyszerű, de nem minden esetre érvényes szabály az, hogy a 2000 elÅ'tt gyártott autókba nem tölthetÅ' az E10-es üzemanyag. Ugyanakkor néha régebbi autók is lehetnek működÅ'képesek az új üzemanyaggal, viszont több ezredforduló után gyártott autóval is gond lehet. (Lásd cikk végi keretes Ãrásunkat.) Ha az autók életkorából indulunk ki, akkor sok autóval baj lehet. A magyar autók átlagéletkora ugyanis már több mint 14 év, miután továbbra is sokan vannak azok, akik használtan vásárolnak kocsit, illetve a növekvÅ' szervizköltségek ellenére nem tudják újabbra cserélni az autójukat. A kocsik átlagéletkora az elmúlt idÅ'szakban is növekedett, a 2018-as 14,2 éves átlagéletkor 0,5 évvel haladta meg a 2015-ös értéket. A Központi Statisztikai Hivataltól elkértük a részletes adatokat, akik a Portfolio-val közölték, hogy a tavalyi év elején közel 624 ezer olyan benzines személygépkocsi közlekedett a magyar utakon, amelyet az ezredforduló elÅ'tt gyártottak, és további 134 ezer, amelyet 2000-ben. Ez az összes, 2 millió 445 ezer benzines személygépkocsi 25,5, illetve 31,2%-át teszi ki. Vagyis azt mondhatjuk, hogy gyakorlatilag a magyar utakon közlekedÅ' autók egynegyedénél-egyharmadánál veti fel a kérdést, hogy az új, E10-es üzemanyaggal képes-e közlekedni a kocsi. Az E10 Az Európai Unió üzemanyag-minÅ'ségérÅ'l szóló irányelv 2011. január 1-jétÅ'l bevezetett egy új piaci benzint, amely az elÅ'Ãrások szerint legfeljebb 10% etanolt tartalmazhat; ennek közismert neve az E10. 2020. január 1-tÅ'l Magyarországon is változott a 95-ös oktánszámú benzin etanoltartalma. A Magyar Autóklub figyelmeztet: mivel ez a benzin károsÃthatja a motort, különösen a 20 évnél régebbi tÃpusú autóknál, de egyes esetekben a fiatalabbaknál is, érdemes az autótulajdonosoknak elÅ're tájékozódniuk, hogy az adott autótÃpusnak okozhat-e gondot az új, etanolt tartalmazó benzintÃpus. Az Európai Autógyártók Szövetsége közzétette, hogy mely tÃpusok és modellek működnek az új üzemanyaggal. Azonban több gépjármű esetében a gyártó nem vizsgálta az E10-es üzemanyagot. Azoknak az autóknak a tulajdonosai, amelyek nem kompatibilisek az E10-es üzemanyaggal, kénytelenek lesznek a 100-as benzint tankolni, ha nem szeretnék kockáztatni az autó indÃtásképtelenségét, vagy komolyabb meghibásodás esetén a jelentÅ's szervizköltség megfizetését. AmÃg azonban a 95-ös benzin 390-400 forintba kerül literenként, addig a 100-as benzin 430-440 forintba kerül. De nem csak azoknak fontos az üzemanyagok etanoltartalmának változása, akiknek régi autójuk van, hanem azoknak is, akik ritkán használják a gépjárműjüket. Ugyanis az E10-es üzemanyagoknál a magasabb alkoholtartalom miatt néhány hónap alatt megváltozik az üzemanyagok szerkezete, amely jobb esetben indÃtási nehézséget, rosszabb esetben üzemképtelenséget okoz. Menj szerelÅ'höz! Az Autós NagykoalÃció elnöke azt javasolta, hogy a régebbi autók tulajdonosai keressék fel szerelÅ'jüket és kérjenek tanácsot arról, hogy az új, bioetanolt tartalmazó benzin károsÃtja-e járművüket. Az M1 aktuális csatorna műsorában műsorban elhangzott, az E10 kóddal ellátott 95-ös benzin - amelynek 10 százaléka bioetanol - károsÃthatja a 2005 elÅ'tt gyártott autók üzemanyagrendszerét. Knezsik István, az Autós NagykoalÃció elnöke az MTI szerint elmondta, amÃg a szakemberek nem mondanak véleményt az adott autóról, mindenkinek azt javasolja, csak prémium üzemanyagot tankoljon, amelynek bioetanol-tartalma csak 5 százalék. Néhány népszerű gyártó E10 kompatibilitása:
Ford: E10 használható az 1992 óta Európában értékesÃtett valamennyi benzinmotorral működÅ' Ford-modellbe, kivéve: a Ford Mondeo 1.8 SCI 2003 és 2007 között. A Ford of Europe által nem jóváhagyott személyes import modellek nem tartoznak a fenti nyilatkozatba.
Audi: E10 használható minden benzines modellbe, kivéve az elsÅ' generációs közvetlen befecskendezésű motorokat: Audi A2 1.6 FSI, 2003-2005 modellévek, Audi AB 1.6 FSI, 2004 modellév, Audi AB 2.0 FSI, 2004 modellév, Audi A4 2.0 FSI, 2003-2004 modellévek; Audi A4 Saloon benzinmotoros modellek OEM parkoló-fűtéssel, 2001-2008 modellévek. Az E10 nem alkalmas fűtési szezonbanhideg éghajlattal rendelkezÅ' országokban; Audi A4 Avant benzinmotoros modellek OEM parkoló-fűtéssel, 2002-2008 modellévek. Az E10 nem alkalmas fűtési idÅ'szakban hideg éghajlattal rendelkezÅ' országokban.
Skoda: Az E10 engedélyezve van az összes benzines Skoda-hoz, kivéve: Felicia 1.3 literes OHV (40kw and 50kW) motorok a Felicia modellekben 1994-2001 között vagy korábban gyártva.
Suzuki: Az E10 benzint engedélyezték az összes jelenlegi benzinmotoros gyártási modellben. Bajban vannak azonban azok, akiknek régebbi modelljei vannak, hiszen ezekkel kapcsolatban a cég szűkszavúan csak annyit javasol, hogy olvassák el a használati útmutatót.
Opel-Vauxhall: Az E10 benzin használata engedélyezett minden benzinmotorral rendelkezÅ' Opel-Vauxhall járműben, kivéve: a 2,2 literes közvetlen befecskendezésű benzinmotorral rendelkezÅ' modellek, motorkód: Z22YH (Vectra, Signum, Zafira).
Volkswagen: Néhány kivétellel használható az E10, kivételek az elsÅ' generációs FSI motorokkal: Lupo 1.4 (77 kW) 2000. augusztus és 2003. november között gyártott modellek (2001-2004-es modellévek). Polo 1.4 FSI (63 kW) 2002. február és 2006. június között gyártott modellek (2002-2006-es modellévek) Golf IV 1.6 FSI (81 kW) 2001. november és 2004. május között gyártott modellek (2002-2004 modellévek). Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2006. október között gyártott modellek (2002-2006 modellévek). Bora 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002 - 2005 modellévek). Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002-2005 modellévek). Golf V 1.4 FSI (66 kW) 2003. november és 2004. november között gyártott modellek (2004-2005 modellévek). Golf V 1.6 FSI (85 kW) 2003. augusztus és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell). Golf V 2.0 FSI (110 kW) 2004. január és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell). Touran 1.6 FSI (85 kW) 2002. november és 2004. május között gyártott modellek (2003- 2004 modellévek). Touran 2.0 FSI (110 kW) 2003. október és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell). (Forrás: ACEA, Magyar Autóklub) CÃmlapkép: MTI/Balogh Zoltán
|