2020. január 15., szerda

FB-RSS feed for Kiss Balázs: New items

FB-RSS feed for Kiss Balázs
A sötétzöldek miatt mennek majd tönkre a régi kocsik, vegyünk újat, FOGYASSZ, termelj szemetet ezerrel. Rég nem a környezetvédelemrÅ'l szól, kívül zöld belül vörös.

Érdekli, hogy mi a véleménye a szakembereknek a globális és a magyar járműipar legnagyobb kihívásairól és az azokra adható legjobb válaszokról, megoldásokról? Jelentkezzen még ma a Járműipar 2020 konferenciára, extra early bird áron!

Portfolio-MAGE Járműipar 2020

Ha az autód nem kompatibilis az új, E10-es benzinnel, amelyet idén januártól lehet tankolni a magyar kutakon, akkor nagyon hamar tönkre teheted. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lett, hogy ezzel csökkenjen a károsanyag-kibocsátás, azonban a régebbi gyártmányú autókba ez nem tölthetÅ'. Hogy pontosan hány ilyen autó van, az senki számára nem világos, egy egyszerű, de nem minden esetre érvényes szabály az, hogy a 2000 elÅ'tt gyártott autókba nem tölthetÅ' az E10-es üzemanyag. Ugyanakkor néha régebbi autók is lehetnek működÅ'képesek az új üzemanyaggal, viszont több ezredforduló után gyártott autóval is gond lehet. (Lásd cikk végi keretes írásunkat.)

Ha az autók életkorából indulunk ki, akkor sok autóval baj lehet. A magyar autók átlagéletkora ugyanis már több mint 14 év, miután továbbra is sokan vannak azok, akik használtan vásárolnak kocsit, illetve a növekvÅ' szervizköltségek ellenére nem tudják újabbra cserélni az autójukat. A kocsik átlagéletkora az elmúlt idÅ'szakban is növekedett, a 2018-as 14,2 éves átlagéletkor 0,5 évvel haladta meg a 2015-ös értéket.

A Központi Statisztikai Hivataltól elkértük a részletes adatokat, akik a Portfolio-val közölték, hogy

a tavalyi év elején közel 624 ezer olyan benzines személygépkocsi közlekedett a magyar utakon, amelyet az ezredforduló elÅ'tt gyártottak, és további 134 ezer, amelyet 2000-ben.

Ez az összes, 2 millió 445 ezer benzines személygépkocsi 25,5, illetve 31,2%-át teszi ki. Vagyis azt mondhatjuk, hogy gyakorlatilag a magyar utakon közlekedÅ' autók egynegyedénél-egyharmadánál veti fel a kérdést, hogy az új, E10-es üzemanyaggal képes-e közlekedni a kocsi.

Az E10
Az Európai Unió üzemanyag-minÅ'ségérÅ'l szóló irányelv 2011. január 1-jétÅ'l bevezetett egy új piaci benzint, amely az elÅ'írások szerint legfeljebb 10% etanolt tartalmazhat; ennek közismert neve az E10. 2020. január 1-tÅ'l Magyarországon is változott a 95-ös oktánszámú benzin etanoltartalma. A Magyar Autóklub figyelmeztet: mivel ez a benzin károsíthatja a motort, különösen a 20 évnél régebbi típusú autóknál, de egyes esetekben a fiatalabbaknál is, érdemes az autótulajdonosoknak elÅ're tájékozódniuk, hogy az adott autótípusnak okozhat-e gondot az új, etanolt tartalmazó benzintípus.

Az Európai Autógyártók Szövetsége közzétette, hogy mely típusok és modellek működnek az új üzemanyaggal. Azonban több gépjármű esetében a gyártó nem vizsgálta az E10-es üzemanyagot.

Azoknak az autóknak a tulajdonosai, amelyek nem kompatibilisek az E10-es üzemanyaggal, kénytelenek lesznek a 100-as benzint tankolni, ha nem szeretnék kockáztatni az autó indításképtelenségét, vagy komolyabb meghibásodás esetén a jelentÅ's szervizköltség megfizetését. 

Amíg azonban a 95-ös benzin 390-400 forintba kerül literenként, addig a 100-as benzin 430-440 forintba kerül.

De nem csak azoknak fontos az üzemanyagok etanoltartalmának változása, akiknek régi autójuk van, hanem azoknak is, akik ritkán használják a gépjárműjüket. Ugyanis az E10-es üzemanyagoknál a magasabb alkoholtartalom miatt néhány hónap alatt megváltozik az üzemanyagok szerkezete, amely jobb esetben indítási nehézséget, rosszabb esetben üzemképtelenséget okoz.

Menj szerelÅ'höz!
Az Autós Nagykoalíció elnöke azt javasolta, hogy a régebbi autók tulajdonosai keressék fel szerelÅ'jüket és kérjenek tanácsot arról, hogy az új, bioetanolt tartalmazó benzin károsítja-e járművüket. Az M1 aktuális csatorna műsorában műsorban elhangzott, az E10 kóddal ellátott 95-ös benzin - amelynek 10 százaléka bioetanol - károsíthatja a 2005 elÅ'tt gyártott autók üzemanyagrendszerét. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke az MTI szerint elmondta, amíg a szakemberek nem mondanak véleményt az adott autóról, mindenkinek azt javasolja, csak prémium üzemanyagot tankoljon, amelynek bioetanol-tartalma csak 5 százalék.

Néhány népszerű gyártó E10 kompatibilitása:

Ford: E10 használható az 1992 óta Európában értékesített valamennyi benzinmotorral működÅ' Ford-modellbe, kivéve: a Ford Mondeo 1.8 SCI 2003 és 2007 között. A Ford of Europe által nem jóváhagyott személyes import modellek nem tartoznak a fenti nyilatkozatba.

Audi: E10 használható minden benzines modellbe, kivéve az elsÅ' generációs közvetlen befecskendezésű motorokat: Audi A2 1.6 FSI, 2003-2005 modellévek, Audi AB 1.6 FSI, 2004 modellév, Audi AB 2.0 FSI, 2004 modellév, Audi A4 2.0 FSI, 2003-2004 modellévek; Audi A4 Saloon benzinmotoros modellek OEM parkoló-fűtéssel, 2001-2008 modellévek. Az E10 nem alkalmas fűtési szezonbanhideg éghajlattal rendelkezÅ' országokban; Audi A4 Avant benzinmotoros modellek OEM parkoló-fűtéssel, 2002-2008 modellévek. Az E10 nem alkalmas fűtési idÅ'szakban hideg éghajlattal rendelkezÅ' országokban.

Skoda: Az E10 engedélyezve van az összes benzines Skoda-hoz, kivéve: Felicia 1.3 literes OHV (40kw and 50kW) motorok a Felicia modellekben 1994-2001 között vagy korábban gyártva.

Suzuki: Az E10 benzint engedélyezték az összes jelenlegi benzinmotoros gyártási modellben. Bajban vannak azonban azok, akiknek régebbi modelljei vannak, hiszen ezekkel kapcsolatban a cég szűkszavúan csak annyit javasol, hogy olvassák el a használati útmutatót.

Opel-Vauxhall: Az E10 benzin használata engedélyezett minden benzinmotorral rendelkezÅ' Opel-Vauxhall járműben, kivéve: a 2,2 literes közvetlen befecskendezésű benzinmotorral rendelkezÅ' modellek, motorkód: Z22YH (Vectra, Signum, Zafira).

Volkswagen: Néhány kivétellel használható az E10, kivételek az elsÅ' generációs FSI motorokkal:
Lupo 1.4 (77 kW) 2000. augusztus és 2003. november között gyártott modellek (2001-2004-es modellévek).
Polo 1.4 FSI (63 kW) 2002. február és 2006. június között gyártott modellek (2002-2006-es modellévek)
Golf IV 1.6 FSI (81 kW) 2001. november és 2004. május között gyártott modellek (2002-2004 modellévek).
Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2006. október között gyártott modellek (2002-2006 modellévek).
Bora 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002 - 2005 modellévek).
Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002-2005 modellévek).
Golf V 1.4 FSI (66 kW) 2003. november és 2004. november között gyártott modellek (2004-2005 modellévek).
Golf V 1.6 FSI (85 kW) 2003. augusztus és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell).
Golf V 2.0 FSI (110 kW) 2004. január és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell).
Touran 1.6 FSI (85 kW) 2002. november és 2004. május között gyártott modellek (2003- 2004 modellévek).
Touran 2.0 FSI (110 kW) 2003. október és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell). (Forrás: ACEA, Magyar Autóklub)

Címlapkép: MTI/Balogh Zoltán


Read More →
FB-RSS feed for Kiss Balázs
Ennek a cikknek a forrásai pl. teljesen hivatalosak. És azok nem a kurucok voltak. :P
Izrael

2020. 01. 12.

Izraelre nem vonatkoznak a Hágai Nemzetközi BüntetÅ'bíróság döntései

Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök szombat este levélben fordult a szövetséges országokhoz, segítsenek Izrael védelmében a Nemzetközi BüntetÅ'bíróság háborús bűnökkel kapcsolatos eljárásának ügyében azzal, hogy kijelentik: a bíróság hatásköre nem terjed ki a zsidó államra â€" számolt be róla a The Jerusalem Post.

A hágai Nemzetközi BüntetÅ'bíróság fÅ'ügyésze szerint a zsidó állam háborús bűnöket követ el palesztin területeken, ezért vizsgálat elindítását jelentette be a múlt év végén, amelyhez szerinte az összes törvényi kritérium teljesül. Ezt azonban vitatja az izraeli fÅ'ügyész és Netanjahu  is.

Az izraeli vezetés szerint a Nemzetközi BüntetÅ'bíróságnak nincs joga és hatásköre beleavatkozni a palesztin-izraeli konfliktusba mivel a zsidó állam nem tartozik a bíróság által hozott Római Statútum aláírói közé.

Az ICC az alapokmányát, a Római Statútum aláíró 123 ország területén elkövetett háborús bűnök, népirtások és emberiesség elleni bűncselekmények ügyében jogosult ítélkezni. Izrael nem írta alá a Római Statútumot, a Ciszjordániában, korlátozott autonómiával rendelkezÅ' Palesztin Hatóság viszont igen.

A zsidó állam mellett többek között Észak-Korea, Szomália, Szudán és Törökország sem írta alá a szerzÅ'dést. A nagyhatalmat mint az Egyesült Államok, Oroszország, India vagy Kína is  kritikusak a bírósággal szemben.

Az Egyesült Államok és Ausztrália mellett Magyarország volt a harmadik ország, ami kifejezte tiltakozását a Nemzetközi BüntetÅ'bíróság Izrael háborús bűnökre vonatkozó eljárásával kapcsolatban.

Levelében Szijjártó Péter magyar külügyminiszter hangsúlyozta, hogy az ICC-nek nincsen jogi hatásköre eljárást indítani Izrael ellen, illetve kiemelte, Magyarország osztja a zsidó állam aggodalmát az említett bíróság politikai célokra való felhasználásával és a nemzeti szuverenitás megsértésével kapcsolatban.

Mike Pompeo, az Egyesült Államok külügyminisztere Twitter-oldalán úgy nyilatkozott:

„Izrael nem az ICC tagállama. Határozottan tiltakozunk ez ellen a megalapozatlan vizsgálat ellen, ami tisztességtelenül vette célba Izraelt. A hosszútávú békéhez közvetlen tárgyalásokon keresztül vezet az út.”

Ausztrália külügyi és külkereskedelmi minisztériuma pedig „aggodalmát” fejezte ki Fatou Bensouda fÅ'ügyész indítványával kapcsolatban, mondván, a palesztinokat nem tekintik a Római Statútum tagországának, mivel nem ismerik el a palesztin államot.

Izraeli külügyminisztérium, Neokohn.hu nyomán

Sharing is caring!

Háborús bűncselekmény, ICC, Izrael, palesztin-izraeli konfliktus, Római Statútum





Read More →
FB-RSS feed for Kiss Balázs
"a tavalyi önkormányzati választáson a Jobbik, az MSZP, a DK és az LMP által is támogatott Matkovich Ilona december 12-én, elsÅ' polgármesteri utasításában elÅ'írta, hogy az önkormányzati cégek, illetve az azzal kapcsolatban álló vállalkozások dolgozói csak az Å' elÅ'zetes írásbeli engedélyével nyilatkozhatnak és jelenthetnek meg az önkormányzatot és társaságait érintÅ' bírálatokat."
A Fidesz-KDNP vizsgálatot kér a váci polgármester véleménykorlátozó utasítása miatt 2020. január 14. 15:33

Az alapvetÅ' jogok biztosától kér vizsgálatot Manninger Péter, a Fidesz-KDNP váci önkormányzati képviselÅ'je, aki szerint a helyi ellenzéki polgármester a sajtó-, a szólás- és a véleménynyilvánítás szabadságát sértÅ' utasítást hozott, amit vissza kell vonni.

A kormánypárti politikus keddi sajtótájékoztatóján kifejtette, a tavalyi önkormányzati választáson a Jobbik, az MSZP, a DK és az LMP által is támogatott Matkovich Ilona december 12-én, elsÅ' polgármesteri utasításában elÅ'írta, hogy az önkormányzati cégek, illetve az azzal kapcsolatban álló vállalkozások dolgozói csak az Å' elÅ'zetes írásbeli engedélyével nyilatkozhatnak és jelenthetnek meg az önkormányzatot és társaságait érintÅ' bírálatokat.
   
Manninger szerint ez a rendelkezés rendkívül aggályos a sajtó- a vélemény- és szólásszabadság szempontjából, mivel összemossa az önkormányzat gazdasági szerepvállalását és közjogi szerepét. Az önkormányzat egyik legfontosabb küldetése ugyanis, hogy biztosítsa a szabad véleménynyilvánítást, függetlenül annak valóságtartalmától, pozitív, vagy negatív hangvételétÅ'l, illetve a megfogalmazók személyétÅ'l - mondta.
   
A Fidesz-KDNP váci képviselÅ'je szimbolikusnak nevezte, hogy Matkovich Ilonának ez volt az elsÅ' számú utasítása, holott korábban maga is 16 évig újságíróként dolgozott. Ezen tevékenysége alatt pedig szerinte biztosan nem cenzúrázta Å't senki - tette hozzá.
   
A képviselÅ' elmondta, nem gondolják, hogy egy polgármesternek feladata lenne a Facebook-posztok írásbeli engedélyezése, reményeik szerint pedig ezt az ombudsman is a szabadságjogokat korlátozó lépésnek ítéli majd, így korrigálhatják az errÅ'l szóló döntést.
   
A politikus kérdésekre válaszolva elmondta, a polgármester utasítása részleteiben is aggályos, mivel sem határidÅ'ket, sem konkrét szankciókat nem tartalmaz. Újabb kérdésre úgy fogalmazott, nagyon reméli, hogy Matkovich Ilonának nem a politikai megfélemlítés volt a célja, hanem egy "rossz gondolat" lett "rosszul megfogalmazva".
 

MTI

Címkék:


Read More →
This notification was sent to partizaninfo@gmail.com by Feed2Mail.

Unsubscribe |  Manage subscriptions |  Remove ads