FB-RSS feed for Kiss BalázsFB-RSS feed for Kiss Balázs |
A cikk Orbán Viktor miniszterelnök szerda délutáni bejelentése előtt egy nappal készült. Jó esetben az államok rendelkeznek járványügyi helyzetre kidolgozott vészforgatókönyvekkel. Ahol ez láthatóan nincs, ott megfigyelhető a kapkodás, ahogy élesben dolgozzák ki ezeket. Az egyik legfontosabb ilyenkor az ivóvíz, az áram, a szennyvíz, a földgáz, a hulladékkezelés és az internet szolgáltatás zavartalan biztosítása. Nem elég azonban a biztosítás, megfelelő kommunikációval meg is kell erősíteni a lakosságban a bizalmat, hogy mindezek a közszolgáltatások stabilan működnek és működni is fognak. Ez nagyban segít, hogy a társadalom rendezett és nyugodt formában fogadja a helyzetet és a kormányzatok többi intézkedését. Ne feledjük vannak olyan országok, ahol a zavargásokhoz az is elég, ha csak elterjed a pletyka, hogy a közszolgáltatások egy része néhány napon belül leállna vagy rosszabb esetben le is áll. A közszolgáltatásokba vetett bizalom ezért elsődleges fontosságú. Emellett a kormányzatok kijelölnek egyéb stratégiai ágazatokat, alágazatokat is, ahol szorosan figyelemmel kísérik az eseményeket és ha kell beavatkoznak, szélsőséges esetben, akár ideiglenes államosítással is. Járványhelyzetben tipikusan ilyen terület lehet az egészségügyi védőfelszerelések gyártása és kereskedelme vagy éppen bizonyos gyógyszergyártó kapacitások. A szorosabb kontroll segíthet túllendülni az ellátási nehézségeken vagy ideiglenes forráshiányon. A hatósági árak bevezetése véleményem szerint kevés helyen indokolt, mert a nagyon keresett termékek csökkenő kínálata esetén pont az igazán hatékony ösztönzőt, a megszerezhető jövedelmet iktatja ki. A hatósági árak működésének szélsőséges példáját napjainkban egyébként Venezuelában figyelhetjük meg, ahol a gazdaság gyakorlatilag összeomlott. A történelmi tapasztalat is az, hogy ahol hatósági ár van, ott kialakul a feketepiac is. Ha lehet, még komplexebb és messzebbre ható probléma a gazdasági következmények kezelése. Sok helyen látjuk a javaslatot arra, hogy dolgozzanak távmunkában az emberek a járványveszély alatt, de tudjuk, hogy sokaknak ez nem opció, hiszen a munkáját nem lehet távmunkában elvégezni. Különösen nehéz a helyzete az alacsonyabb jövedelműeknek, hiszen nekik tartalékuk is kevesebb van, miközben a gyárakban, üzemekben sokszor több műszakos munkarendben dolgoznak. Emellett ott vannak az önfoglalkoztatók, egyéni vállalkozók, kisvállalkozások tömegei, akik sok esetben teljes leállásra kényszerültek. Tévedés tehát azt gondolni, hogy hónapokig elhúzódó ilyen szintű járványkrízis esetén elegendő a klasszikus keresletoldali állami gazdaságélénkítés. Mire a bürokratikus állami gépezet be tudja indítani a gazdaságot (programok elindítása, beszerzések lefolytatása) már késő. Mindemellett ne feledjük, hogy az országok egy részében jelen helyzetben nem a hosszabb átfutású keresletoldali élénkítés az elsődleges cél most, hanem a jövedelemkiesés okozta bizonytalanság miatti zavargások elkerülése. Egy egykori amerikai üzlettársam mondata jut eszembe: „Az emberek egy része itt mindig két péntekre van csődtől." (sokan heti fizetést kapnak) Éppen ezért megfontolandó, hogy ne „csak" egy gigantikus távmunka kísérletet hajtsanak végre a társadalmak, hanem az átmeneti állami alapjövedelem egy formáját is teszteljék. Ahogyan a gazdasági élet lassul, a bevételek, jövedelmek elapadnak. A kormányok célja ilyenkor, hogy megtörjék a negatív spirált, amelyhez számos eszközt használhatnak fel. A fontos azonban, hogy nem kell mindet azonnal meglépni. Véleményem szerint nagyobb jelentőséggel bír a kiszámíthatóság, mint rengeteg intézkedés egyszerre történő meghozatala, amelyre egyébként kapacitása sincs az államigazgatásokat. Tehát a kormányoknak úgy kell eljárniuk és kommunikálniuk, hogy előre meghatározzák, mely gazdasági intézkedés mennyi ideig tartó rendkívüli helyzetnél lép életbe. Ennek a kommunikációja elkezdődhet, amint néhány napon belül elkészülnek a válság különböző lefutását becslő modellelőrejelzések. A lényeg az intézkedésben a kiszámíthatóság és fokozatosság. Néhány eszköz
Természetesen borítékolható, hogy a fenti intézkedések során is lesznek a rendszerben csalások. Mindig vannak, akik a társadalom kárára kívánnak nyerészkedni. Minden ilyen csalást nem fognak tudni felderíteni az állami szervek sem. Úgy gondolom azonban, hogy ez a veszteség elfogadható, ha ezzel elkerülhető a súlyosabb járvány és a gazdasági visszaesés. Szebeni Dávid, Enrawell stratégiai igazgató Címlapkép: Védőmaszkokat gyártanak a Kanizsa Rehab Nonprofit Kft. nagykanizsai varrodájában 2020. március 18-án. A védőmaszkok speciális szűrővel nem rendelkeznek, de kétrétegű orvosi szövetből készülnek, 90 Celsius-fokon moshatók és fertőtleníthetők. Az első tízezer darabot a helyi önkormányzat rendelte meg saját intézményei számára. Forrás: MTI/Varga György |
You received this email because you set up a subscription at Feedrabbit. This email was sent to you at kreuzfeldildiko@gmail.com. Unsubscribe or change your subscription. |