Magyarkanizsáról küldte egy kedves barátom, a nekem Ãrt levelével együtt teszem közzé. Ha még képesek elolvasni öt oldalt figyelmesen, hát tegyék meg. Mert minden benne van. Ãs tényleg: miért nem hoztuk még le a püspök úr beszédét az összes fórumunkon? Kedves Zsolt! Nem tudom ismered-e, de a csatolt szöveg nagyon fontos, mert elÅ'ször beszél ilyen szinten püspök. Ãs megerÅ'sÃtené a kisembert is, ha látná, hogy "feljebb" is lehetne másként szólni, tenni. Nem is értem, miért nincs ez leközölve sem a MH-ben, sem a MN-ben, sem az Origóban? Alapszöveg. Barátsággal: Zoli Prof. Petr Pitâha prágai katolikus püspök beszéde a Prágai Vár Mindenszentek templomában Emberek! E lehetÅ' legmagasabb titulussal szólÃtom meg önöket, mert az ember az Isten képmása, és magasztos jelekkel van felékesÃtve: ésszel, lelkiismerettel és felelÅ'sséggel. Azért jöttünk itt össze, hogy emlékezzünk a háborúk és a totalitárius rendszerek áldozataira, nyilvánvalóan azokra, amelyek történelmileg a legközelebb állnak hozzánk. Ãnnepségünk cÃme Mene Tekel (Megmérettetett, könnyűnek találtatott). Ezek a titokzatos szavak Nabukodonozor fia palotájának falán jelentek meg, amikor lakomát rendezett, ahol a Jeruzsálemi templomból ellopott szent edényeket megszentségtelenÃtette. Ãs ez birodalma bukását jelentette. Mert nem tanult saját apja történetébÅ'l. A katedrális, amelyben most vagyunk, nemzeti történelmünk szimbóluma. Ãvszázadokon át épült, pontosan meghatározott terv szerint, és megtestesÃtÅ'je lett azoknak az ideáloknak, amelyek apáinkat, nagyapáinkat vezették. Ãnmagában ez a katedrális nem azonos ezekkel az ideálokkal, azok magasabban vannak, ott, ahova a magasba ÃvelÅ' tornyok mutatnak. EbbÅ'l a magasságból szólt hozzánk az Ãr. Hallottuk a szavait, amelyek érvényesek voltak a fogságban levÅ' zsidók számára éppúgy, mint e katedrális épÃtÅ'i számára. Fájdalmasan érvényesek ma is. Onnan küldte el Fiát, hogy megmutassa nekünk, kik vagyunk. Hogy Emberek vagyunk, csupán emberek, akik a halál felé igyekeznek, de megmutatta azt is, hogy az ember ideálja az, hogy az Isten Képmása, hogy Krisztushoz hasonló lehet. Ez az élet Igazsága, ehhez az ideálhoz közelÃteni. Ma nekem jutott az a feladat, hogy itt beszéljek. Szorongok, mert a Mindentudó elÅ'tt beszélek, és tudatában vagyok, hogy nem önök elÅ'tt állok, hanem azok elÅ'tt, akik ezen ideálokért, az élet Igazságáért képesek voltak földi életüket feláldozni. Ãnmagunkért megtenni ezt, nem lenne értelme. Az élet másodlagos. Akikre most gondolunk, azok miattunk áldozták fel életüket. Feladatom, hogy beszéljek, tehát teszem, ami a feladatom. A megemlékezésnél több az, hogy okuljunk. Akikre emlékezünk, azért haltak meg, mert az emberek idÅ'ben nem tudatosÃtották, hogy veszélyben vannak, bajban vannak. Okulnunk kell. Mert ismét veszélyben vagyunk, és ismét nem akarjuk ezt tudatosÃtani. Azt mondjuk: békében élünk. Közben folyik a harc, támadások, öldöklés. Butaságunkban és büszkeségünkben kioktatjuk az egész világot. Azt mondjuk: âvallási háborúk? Ugyan, középkori értelmetlenség!â Azt várjuk, hogy eldobják az Istenüket. Azért, mert mi ezt megtettük. De Å'k ezt nem fogják megtenni, mert látják rajtunk, hogy ez hova vezet. Lassan kihalunk. Azt mondjuk: párbeszédet kell velük folytatnunk. De Å'k nem fognak bennünket meghallgatni, mert vallásról akarnak beszélni, de nekünk vallásunk nincs. Mert végtelenül liberálisak vagyunk.  Azt mondjuk, hogy tisztelnünk kell egymást. De Å'k minket nem tisztelhetnek, mert Å'k képesek a saját igazukért meghalni, de mi csak hátrálunk, és megtámadjuk azt, aki kiáll Krisztus keresztje mellett. Azt mondják nekünk, hogy nem vagyunk toleránsak velük szemben, és igazuk van, mert egymással szemben sem vagyunk toleránsak. Ãs ne hagyjuk magunkat megtéveszteni: politikusainkat végkép nem érdekli az iszlám, Å'ket az olaj és a fegyver eladás érdekli. Ãs mi ezt a politikusainknak nem róhatjuk fel, mert bár rövidlátó butáknak tartjuk Å'ket, de ezt nem vallhatjuk be, mert megválasztottuk Å'ket. Ráadásul, érezzük, hogy Å'k a legjobbak közülünk, mert szót fogadnak arctalan másoknak, akik valahonnan a háttérbÅ'l utasÃtgatnak. Sejtjük, hogy valahonnan, ahol fiktÃv pénzekkel rulettet játszanak, ám ezek a pénzek mögött valahol szükségszerűen mégis csak a mi munkánk, esetleg életeink állnak. Békét szeretnénk Ukrajnában, de mi magunk hagytuk, hogy fenyegetettségben legyenek, sÅ't igyekszünk haszonélvezÅ'k lenni, mert nem ismerjük be, hogy itt nem az ukránokról, sem az oroszokról van szó, hanem ismét pénzrÅ'l van szó, és a bankokról, amelyek meginogtak, mint a hullámzó tengeren a hajók. Azt mondjuk, erÅ'seknek kell lennünk, hogy megvédjük magunkat. De mit kezdünk a fegyverekkel, ha nincsenek férfiaink, akik megfognák a fegyvereket. De miért is tennék ezt, ha nincsenek ideáljaik. Ideáljaik, amelyekért valaki meg tudna halni. Hitehagyottak és nevetségesek vagyunk. ElveszÃtettük a kultúra értékét, és katedrálisaink összeomlanak, s az emberi közösségek egymással veszekedÅ' egoisták hordájává változnak. ElveszÃtettük az emberi értéket és mértéket. Mert teljesen nyilvánvaló, logikus, ha eldobjuk kereszténységünket, és megszabadulunk IstentÅ'l, akkor megszabadulunk az embertÅ'l is. Mert többé nem fogjuk tudni, hogy kell kinéznie az embernek. Miért tiszteljenek bennünket a muzulmánok, ha nekik van istenünk, és nekünk semmilyen istenünk nincs. Ãs miért kellene tisztességesen viselkedniük, és emberségesen tárgyalni velünk, ha látják, hogyan viselkedünk mi egymással. BékérÅ'l beszélünk, meg akarjuk védeni, de nekünk magunknak sincs. Sem bennünk, sem köztünk. Meg akarjuk védeni az igazságosságot, de csak a tiltásokat szaporÃtjuk. Sem az Igazságosságot, sem a Békét senki nem fogja bevezetni, mert ezek a tisztességbÅ'l nÅ'nek ki. Tudom, mi lesz most, mit fogok hallani. Mibe ütközöm. Szavaim az egoista elégedettség falaiba fognak ütközni, ami olyan, mint a görbe tükör. Mindent kicsavar. Mondhatnék bármilyen bölcsességet is, frázisok visszhangoznak majd hozzám, üresebbek, mint a részegek fecsegése. Ha mindjárt egy halott gyereket hoznék a frontról, csak az elit képviselÅ'inek álszent jajveszékelése hallatszana, úgy, hogy a mindennel szemben közömbös tömegnek, amely majd újra megválasztja Å'ket, tetsszen. Senki nem indul el, hogy megmentse a gyermek testvérét, vagy anyját. Lesznek hangok ellenem: minek képzeled magad? Ne fessed az ördögöt a falra! Ãs végül tiltakozás hallatszik majd: âEz a bolond, még végül háborút szÃt! Hallgattassátok el!â De én félek attól, amit magunkra hozunk. A mi ellenségünk nem az oroszok, sem az ukránok, és végképp nem az arabok! Egyáltalán senki. Magunk gyÅ'zzük. Mert nem tiszteljük az élet törvényét. Elfelejtettük, hogy az élet â" szeretet, és a szeretet â" áldozat. Nélkülük az életnek nincs értelme. Ebbe tudunk belehalni. Nem lennének ellenségeink, ha olyanok lennénk, mint ez a katedrális. Mert mint alkotókat â" tisztelnének és becsülnének. S ha mégis lennének ellenségeink, nem mernének bennünket megtámadni, mert erÅ'sebbek, állhatatosabbak lennénk, mint Å'k. Az utunk â" visszatérés az ész fegyelmezettségéhez, és a következetes, hihetÅ', mélyen átélt kereszténység. Nem! Nem hallgathatok! Felkértek, hogy beszéljek az Isten elÅ'tt és a halott Å'sök elÅ'tt, és ezt abban a percben, amikor idegenek mosolyogva kérdik: kik vagytok ti valójában? Mások helyett nem beszélhetek, de magam nevében válaszolok, bár remegek: Vallom, hogy fehér ember vagyok, elismerem az emberi fajok különbözÅ'ségét, természetesen minden ember méltóságát, de elutasÃtom, hogy feketére változzak, vagy sárgára, vagy, hogy megváltoztassam a szemem szÃnét. Férfi vagyok, aki képes gyermeket nemzeni, de nem képes megszülni. Ezért ragaszkodom az elrendezett tartós házassághoz, mert ez a társadalom alapja, és a nevelés letéteményese. Ragaszkodom ahhoz, hogy a férfinak és a nÅ'nek különbözÅ' a test felépÃtése és a biológiai funkciói, hogy a nÅ' gyengébb és értékesebb, mint a férfi, akinek meg kell Å't védeni, szeretni, és tisztelni. Egészséges vagyok, és segÃteni fogom a betegeket, de elutasÃtom a szÃnlelt betegek nyafogását. Egyszerre vagyok gazdag és szegény is. Kenyeremet megkeresem, és még meg is tudom osztani. De nem vagyok hajlandó lustákat eltartani. Sokkal kevesebbem van, mint a valóban vagyonosaknak, nem irigylem tÅ'lük, örülnék, ha okosan használnák vagyonukat. Európai vagyok, mert cseh vagyok. Cseh szülÅ'k gyermekeként születtem. Cseh földön nÅ'ttem fel, és komolyan veszem nemzetem nyomorát, szörnyű nyomorát és dicsÅ'ségét is. Ezért nem vagyok hajlandó feloldódni a konzum multikultúra szellem nélküli uniformitásában. Keresztény vagyok. Tisztelettel a más vallások és nézetek iránt, és biztosan tudom, hogy minden döntésemben ehhez tartom majd magam. De erÅ'sen ragaszkodom a saját keresztény Istenemhez és parancsolataihoz, amelyeket azért hozott, mert bölcs, igazságos, és együtt érzÅ' az emberekkel. Ember vagyok. Hálás vagyok az emberségemért és büszke vagyok az arcomra. Ember vagyok. Nevem: Petr Pitâha, és nem vagyok 380326/038 â" születési számom, sem 372-2/15 â" személyim identifikációs száma, sem PIN, sem bármilyen más szám. Ember vagyok, mert van lelkiismeretem, és felelÅ'sséget vállalok. Ember vagyok, és emberként is akarok meghalni. ]]> Bádog - Bayer Zsolt blogja ]]>
|