2019. november 21., csütörtök

FB-RSS feed for Kiss Balázs: De jó dolgokat alkot a teljesen szabályozatlan, szent PIAC... már akinek a maffiakorrupció hálózatok a jók

FB-RSS feed for Kiss Balázs

FB-RSS feed for Kiss Balázs
Versenykorlátozó, az utasok szabad választáshoz fűződő jogát csorbító megállapodások alapján szednek sápot a belvárosi hotelek és szórakozóhelyek a taxisoktól

Versenykorlátozó, az utasok szabad választáshoz fűződő jogát csorbító megállapodások alapján szednek sápot a belvárosi hotelek és szórakozóhelyek a taxisoktól

Ma, 18 órakor, a Lurdy Házban rendezik az „Első országos taxisofőr konferenciát". Az esemény szervezője Bodnár György, aki közel 14 éve taxizik Budapesten. Elmondása szerint mintegy 20 éve senki nem képviseli a taxisok érdekeit, nincs szakszervezet, senki nem ad hangot a sofőrök elégedetlenségüknek, ezért érezte szükségét annak, hogy az érintettekkel átbeszéljék az iparág égető gondjait, együtt keressék a taxisok annak lehetőségét, hogyan lehetne csökkenteni a taxisok terheit. A Privatkopo.hu a legégetőbb problémákról kérdezte a szervezőt.

Mit takar a „pacsi pénz" vagy – más szóval – „leadó"?

A „pacsi pénz" vagy „leadó" gyakorlatilag azt jelenti, hogy a szállodák a repteres fuvarok esetében pénzt kérnek és kapnak a taxisoktól. Amikor a vendég a szállodából a repülőtérre vagy a repülőtérről a szállodába kíván utazni, akkor nem véletlenszerűen felhívják valamelyik taxis társaságot, hanem attól a cégtől rendelnek autót, amelytől fejpénzt kapnak a vendégért. Rendeléskor a társaság úgy küldi a címre az autót, hogy amikor a sofőr applikáción keresztül megkapja a rendelést, csak azt látja, hogy x szálloda kér egy autót. Rányom, elfogadja. Ekkor megjelenik a diszpó, hogy a fuvar díja 10 ezer forint, abból 3 ezer forint a „leadó". A „leadó" összege egyébként szállodánként változó, ezer és háromezer forint között mozog, attól függően, mennyire nívós vagy kevésbé nívós a szálloda. A kollégák jelentős része egyébként nem szereti az ilyen fuvarokat, vannak, akik vissza szokták adni. Ezért viszont szankció jár, 2 vagy 4 órás tiltás, ennyi ideig nem kap címet a társaságtól a „renitens" taxis. Tehát, amennyiben a sofőr nem juttat a szállodának – a társaságnak havi rendszerességgel fizetett tagdíjon felül – 2 ezer, 2 ezer 500 vagy 3 ezer forintot, akkor az a cég alkalmaz vele szemben szankciót, amelynek tagdíjat fizet azért, hogy fuvarcímeket kapjon.

Mi az útja a „pacsi pénzeknek"/„leadóknak"?

A pénz a taxis társasághoz megy, és a cég továbbítja azt a recepciósoknak, akiknek ez a jövedelem bele van kalkulálva a fizetésükbe. Ők kapnak egy alacsonynak mondható fizetést, viszont cserébe a tulajdonos ezzel biztosít lehetőséget a számukra a munkabérük kiegészítésére. Ez csak a kisebb hoteleknél van így, a nagyobbaknál már üzletszerűen működik a dolog, hiszen náluk napi 40-50 repteres fuvarról beszélhetünk, ami 120-150 ezer forint plusz bevételt jelent a számukra. Természetesen a NAV elől eltitkolt módon, adó- és járulékmentesen. Teljesen mindegy, melyik szállodáról beszélünk, Budapest összes szállodája benne van ebben a bizniszben.

A szállodapiac fel van osztva a taxis társaságok között?

Igen. Ez úgy van, hogy az elit szállodák a főtaxis Nagy Elekhez köthető Elit Taxié. Ennél a társaságnál nem csak sárga színű, sárga rendszámú taxik vannak, hanem feketére festett, fehér rendszámos gépkocsik is. Kérdezem én: az utóbbi autók sofőrjei hogyan kalkulálják ki a fuvardíjat, hiszen ezekben az autókban nincsenek taxiórák. Egyébként a fekete elites autókban bankkártya-leolvasók vannak, ami teljesen szabálytalan. Ráadásul az úgynevezett NT szám feltűntetése is kötelező lenne az autókon, de nem rakják ki.  Ők az Elit, az ő tulajdonosuknak nagyon nagy befolyása van, nekik mindent meg lehet tenni, rájuk nem vonatkoznak a jogszabályok, rendeletek.

Hírdetés

Amennyiben ez szabálytalan, akkor hogyan tudják úgy kivitelezni, hogy jogilag támadhatatlan legyen?

Ez úgy működik, hogy az adott szállodákkal személyszállítási tevékenység végzésére szerződést köt az Elit Taxi, de közben – bújtatva – valójában taxis szolgáltatást nyújtanak a szálloda vendégeinek, a hatósági árnál sokkal magasabb díjért. Ezért ők „leadót" fizetnek a szállodának és a kocsikban bankkártya-leolvasókat használnak, így aztán a külföldiek azt gondolják, hogy ez szabályos. A kártyaleolvasókat bérbe veszik, így az Elit Taxi közvetített szolgáltatást gyakorol, tehát rajtuk csak úgymond átfolyik a pénz, így nem kell számlát adniuk.

Kiktől veszik bérbe a bankkártya-leolvasókat?

Bizonyos taxis cégektől, és olyan magáncégektől, amelyek ilyen készülékek bérbeadásával foglalkoznak. Tehát amikor az utas bankkártyás fizetéssel rendezi a fuvardíjat az Elit Taxi fekete színű autójában, akkor a pénz egy teljesen más cég számláján landol, aztán minden hónapban összesítik a bevételt, és – bizonyos százalék levonása után – eljuttatják azt az Elitnek, az pedig kifizeti a sofőröknek. Gondoljunk csak bele, milyen komoly pénzek mozoghatnak így, hiszen a külföldi utasok mintegy 60 százaléka bankkártyával egyenlíti ki a fuvardíjat.

Mely szállodák tartoznak az Elit taxi „holdudvarába", ahonnan – „leadó" ellenében – kizárólag ez a társaság szolgáltathat?

Például Hilton Hotelek, Corinthia, Boscolo, Sofitel, Intercontinental. A szállodák 60-70 százaléka az Elité. De az összes taxis cég és hotel érintett a „pacsi pénzekben". És amíg a szállodák tulajdonosai így akarják pluszjövedelemhez juttatni a recepciósaikat, addig ebben nem is lesz változás. A szállodák semmilyen tényleges ellenszolgáltatást nem nyújtanak a „pacsi pénzekért", csak annyit tesznek, hogy bizonyos taxis társaság számára előnyt biztosítanak – más cégek kárára. Hol van itt a piaci verseny? Sehol. Egyébként nem csak az Elit működtet személyszállító, tehát nem taxis szolgáltatást nyújtó üzletágat, a 6×6 Taxihoz is köthető ilyen, a FixCab. Ha már itt tartunk érdemes azt is megjegyezni, hogy a szállodák megérezték, hogy a „pacsi pénzekben" mekkora üzlet van, ezért aztán egyre több szálloda már nem a legálisan működő taxis cégektől rendel autót, hanem a Viber-csoportokba tömörült, a szükséges engedélyekkel nem rendelkező, illegális tevékenységet folytató, adót nem fizető csalóknak adják a fuvarokat, mert tőlük megkapják a fuvardíj felét, 5-6 ezer forintokat. Budapesten 2-3 ezer illegális fuvarozó van, akikkel a hatóságok nem csinálnak semmit. Az illetékesek tudják, hogy vannak, hogy csalnak – de ennyi. Helyettük a legálisan működő taxisokat vegzálják.

Mi a helyzet a szórakozóhelyekkel, éttermekkel, sörözőkkel, kávézókkal? Ebben a körben mennyire elterjedt a „pacsi pénz"?

Teljes mértékben. Fuvaronként 300 és 500 forintot kérnek a vendéglátóhelyek tulajdonosai, üzemeltetői azért, hogy kivételezett helyzetbe hoznak egy adott taxis céget, úgy, hogy más társaságokat kizárnak a fuvarozás lehetőségéből. Vannak bizonyos személyek, akik szervezik ezt, az embereikkel több helyet is „fognak". Annyit látni ebből az egészből, hogy biztonsági cégek „védik be" ezeket a szórakozóhelyeket és ők lépnek fel azokkal a taxisokkal szemben, akik nem tartoznak az adott vendéglátóegység által preferált taxis céghez. Többnyire kihelyezett diszpécserek vannak az ilyen helyeken, és írják a taxisok kódját, ki hány fuvart teljesített onnan, ami egyébként nem hivatalos droszt, csak a közterületet kisajátították maguknak, és úgy rendelkeznek felette, mintha az a sajátjuk lenne. Az ilyen frekventált helyeken kizárólag annak a társaságnak a sofőrjei állhatnak meg és vehetnek fel utast, amellyel az adott szórakozóhely tulajdonosa megállapodott – más társaságok taxisai nem.

Mi történik, ha valaki nem tartja ezt be?

Jönnek a biztonsági őrök és erélyesen felszólítanak a távozásra. Nem egy esetben történt már fizikai bántalmazás vagy gépkocsi rongálás. Nagyon sok ember nem érti, hogy a szórakozóhelyek előtt miért nem keverve állnak a taxik, minden társaságtól 1-2 autó. Miért csak egy cég járművei állnak ott? Hol van itt a piaci verseny? Hol van az utas szabad választáshoz fűződő joga? És amiről szinte senki nem beszél: mi van az utas idejével? Hajnalban, amikor a vendégek nagy számban távoznak a szórakozóhelyekről, alig van szabad autó a belvárosban. De ilyenkor sem engedik, hogy egy éppen arra járó, nem a kivételezett, versenyelőnyhöz juttatott társasághoz tartozó taxi megálljon és felvegye az utasokat. Nem. Inkább várakozzon az utas. Kockára fagyasztják inkább a vendégeiket, de akkor sem engednek megállni más cégek autóit. Nem győzöm elégszer hangsúlyozni: közterületről beszélünk. Na, ezért is választják az utasok az alternatív megoldásokat, például a különböző Viber-csoportok illegálisan tevékenykedő szállítóit. Miért? Azért, mert nem kapnak taxit, miközben látják, hogy más taxis társaságok autói üresen, világító szabadjelzőkkel gurulnak el a szórakozóhely előtt – csak éppen a biztonsági őrök nem engedik megállni. A hétvégén történt velem, hogy a Barba Negránál , kint az utcán, közterületen, a szórakozóhelytől kb. 40 méterre megálltam. Kijött két valtonos biztonsági őr és közölték, hogy azonnal álljak el onnan, mert a cégem nem áll velük szerződésben. Mondtam nekik, hogy nem. Erre kijött az üzletvezető három valtonos biztonsági emberrel, ő nyomatékosabban szólított fel a távozásra, és a végén kijött a tulajdonos, már öt valtonos kíséretében, hogy akkor most azonnal húzzak el, mert ha nem… És itt jöttek a durva fenyegetések. Ez egy utca. Egy közterület. Mi az, hogy nem állhatok meg? A biztonsági cégek már olyan intézkedési jogokat vindikálnak maguknak, amelyek a törvény szerint csak a rendőrséget illetik meg. A forgalmasabb helyeket két taxis vállalkozás sajátította ki: a Nagy Elek-féle Főtaxi, Elit Taxi, Budapest Taxi, illetve a Zengő Zoltán érdekkörébe tartozó 6×6 Taxi és a TaxiPlus. Más társasághoz tartozó taxisok egyszerűen nem rúghatnak labdába mellettük. Így néz ki a piaci „verseny", Budapesten, a taxis iparágban. Hiába fordulunk a rendőrséghez, az az első kérdésük: kivel van szerződése a szórakozóhelynek? De könyörgöm, nincsenek kialakítva hivatalos drosztok a szórakozóhelyek előtt, tehát nincs mire szerződni! Szerződni kizárólag a telefonos rendelésekre lehetne, hogy a vendéglátóhely mely társaságtól rendeljen telefonon vagy applikáción keresztül taxit. Arra nem lehet szerződni, hogy a közterületen melyik cég autói vehetnek fel kizárólagosan utasokat. Fogalmilag kizárt. Nonszensz. Gondoljunk csak bele: havi szinten 150-200 ezer fuvar megy el a semmibe, pontosabban kerül át az illegális szférába, csak azért, mert a szórakozóhelyek egyetlen taxis társaságot preferálnak, azt, amelyiktől fuvaronként 300-500 forint sápot szednek.

Havonta mekkora összegű tagdíjat fizetnek a taxis társaságoknak a sofőrök, azért, hogy fuvarcímeket kapjanak?

70 ezer forint a legemberibb összeg, ez a Tele5-nél van. A legmagasabb díjat a Főtaxinál kell fizetni, több mint 120 ezer forintot. Van azonban még egy lényeges körülmény. A budapesti taxisok évente közel 90 ezer forintot fizetnek a Budapest Közútnak azért, hogy használhassák a drosztokat. Évente, összesen 600 millió forint körüli összeget szednek be ezen a jogcímen, amiről senki nem tudja, hogy mire fordítják. Az azonban biztos, hogy ebből a bődületes pénzből arra már nem futja, hogy törvényes állapotokat alakítsanak ki a fővárosi utcákon, közterületeken, hogy minden taxis egyenlő feltételekkel vehessen részt a piaci versenyben. A hatóságok asszisztálnak ahhoz, hogy bizonyos taxis társaságok kivételezett helyzetet élvezhessenek, egyenlőbbek legyenek az egyenlőknél.


Forrás:privatkopo.hu
Tovább a cikkre »
You received this email because you set up a subscription at Feedrabbit. This email was sent to you at partizaninfo@gmail.com. Unsubscribe or change your subscription.